Jump to content

Photo
- - - - -

Honda Accord 96, ingen dasbord- eller parklys.

1996 accord dashbord dimmer lys

• Please log in to reply
1 reply to this topic

#1 sloev

sloev

Junior bruker

• Members
  • Pip
  • 1 posts

Posted 27 november 2013 - 05:18

Hei!

Lysene på min Honda Accord 1,8 1996 begynte å fuske tidligere i høst. Først ville ikke kjørelysene starte automatisk, så sluttet kjørelys, dashbordlys og parklys å fungere helt. Jeg fikk beskjed på verkstedet om at kjørelysreleet var gåent og fikk byttet dette. Da fungerte lysene perfekt, en liten stund... Det første som skjedde var at lysene i dashbordet ble borte. Jeg oppdaget i ettertid at jeg kunne få releet til å lage en "klikkelyd" ved å stille på dimmeren til dashbordlyset, da blinker kjørelysene sammen med klikkingen. Jeg tenkte da at det kunne være dimmeren det var noe feil med og bestilte en brukt på ebay. Da jeg byttet dimmer fungerte alt i noen sekunder, helt til jeg igjen stilte på styrken til dimmeren og dashbordlysene forsvant.

Nå sitter jeg uten lys i dashbordet eller parklys, men alle andre lys fungerer greit. Når jeg stiller litt på dimmeren får jeg noen ganger en slags "klikkelyd" og dashbordlysene kan komme på i noen sekunder.

Er det noen som vet hvor feilen kan ligge da? Eller er det mulig å bare omkoble slik at dashbordlysene står på hele tiden, driter egentlig i om jeg kan stille på styrken eller ikke.

Takk!

-sloev

#2 Chris-Mario

Chris-Mario

ホンダプレリュー

• Members
  • PipPipPip
  • 468 posts
  • LocationHaugesund

Posted 29 november 2013 - 06:28

Hei sloev og velkommen til Club-Honda Norge! :)

Uten at jeg kan gi deg noe konkret svar, så kan det faktisk virke som det er noe som man ofte ser gå igjen på disse Accord'ene.
Det samme gjelder generasjonen før den du har, og det har noe med den dårlige typen lodde-tinn Honda benyttet seg av på den tiden.

Dette er som sagt ikke et fasit-svar, men kanskje noe for å peke deg på riktig vei?

Du sier du hører en klikke-lyd. Da regner jeg med det er et sånn typisk relé klikk du hører?
Tinnet/loddingen i disse har nemlig en tendens til å "eire" bort. Det skjer som oftest med start-reléet til disse, samt AC/klima anlegget hvor
knappene i en Prelude slutter å respondere pga. dårlig kontakt bakpå krets-kortet (de knappene du trykker på for å stille om du vil ha luft
på ruta, ansiktet/bena osv.)

Jeg har 0 peiling på hvor denne boksen ligger, men kanskje du kan høre litt ekstra godt etter neste gang du vrir på dash-dimme lyset?
Skal egentlig være en ganske enkel jobb å smelle på nytt tinn på kontaktene inni boksen slik at den funker som ny, dersom du har vært
borti en lodde-bolt en gang og to tideligere! :)

Håper ihvertfall du finner utav det. Kjipt med sånne "fille-feil" ;p

// Chris-Mario
1990 Honda Accord CB3
------------------------------------------------------------------
I'd rather push a Honda than drive a Ford.

Also tagged with one or more of these keywords: 1996, accord, dashbord, dimmer, lys

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users