Jump to content

Photo
- - - - -

Problemer med motorlampe

• Please log in to reply
9 replies to this topic

#1 Bergsmo

Bergsmo

Newbie

• Members
  • Pip
  • 5 posts

Posted 07 mai 2014 - 10:45

Heisann, jeg har ettermonter turbo på min Honda Crx 1989 modell!
Det som er at etter jeg har montert turbo, og den begynner å lade trykk så kommer plutselig motorlampen opp og bilen går i sikkerhetsmodus! Motorlampen slår inn og bilen bare fusker og ikke går reint. Jeg kan kutte tenningen en liten tur og den skyter som et skudd, helt til lampa kommer opp igjen!
Jeg har prøvd og montere en diode som stopper på 4.3 wolt på mapsensor, men da ble det bare tull! Bilen fjusket bare enda mer men ingen motorlampe kom opp!
Er det noen her ute som har hatt samme problemet og som evnt. vet hvordan dette skal gjøres eller hva som må gjøres for å unslippe dette problemet? Takk på forhånd.

- Kevin

#2 xadhoom

xadhoom

Inglourious Basterd

• Members
  • 5 055 posts

Posted 07 mai 2014 - 11:46

Hva slags motorstyring er det du benytter? Hvordan er bilen tunet?  Dersom du bruker orginal ECU med et eller annet piggyback system, så kan du bare løfte opp teppet på passasjersiden når du har motorlampe for å sjekke feilkode. Det er ei lysdiode på ECU som da blinker. 

troubleshooting1rs3.jpg

Naturlig kul. ;)

#3 Bergsmo

Bergsmo

Newbie

• Members
  • Pip
  • 5 posts

Posted 08 mai 2014 - 11:22

Jeg er usikker ettersom jeg kjøpte den ferdig tunet. Det er Toyota sport som har montert turbokit på den! Ecu er orginal, har kjøpt en ny hjærne som da er ferdig programmert til Vtec, men det er en vanlig 1.6 som står i. Men hjernen som allerede er i bilen er åre for gammel så kan ikke programmere videre på den! Så derfor kjøpte jeg en ny hjærne. Så tenkte jeg skulle programmere den videre !
Har ikke sjekket feilkode, men som du sier så kan jeg sjekke når det evnt. kommer en lampe opp så får jeg se. Må bare finne noen som evnt. har sånn som kan feilsøke og finne feilen! :)
Men tusen takk, håpe dere lar denne posten stå så jeg har oversikt til den dagen jeg får sjekket. :)

#4 Guest_Tharshan_*

Guest_Tharshan_*
  • Guests

Posted 08 mai 2014 - 12:14

Om bilen har orginal ecu, så kan det umuleg vere lurt å kjøre med turbo og såvidt eg veit er det heller ikkje muleg å tune den. Det hjelper lite å kjøpe hjerne som er programmert til vtec. Du er nødt til å få den mappa om den skal fungere.

#5 crxXx

crxXx

http://nyborg-garage.no

• Members
  • 11 723 posts

Posted 12 mai 2014 - 07:49

Om motorlampa kommer på når hjernen ser for mye overtrykk, og den i tillegg fusker og mere til, så er den jo ikke "ferdig tunet"..hehe

Hvor i landet holder du til?

Karl-Kristian Moeng ..::.. Nyborg Garage ..::.. Trondheim ..::....::.. TAFKAN :P
..::.. www.nyborg-garage.no <- ta en titt!!
..::.. karl-kristian@nyborg-garage.no
..::.. 91108855
..::..KLIKK HER FOR Å KOMME TIL NYBORG GARAGE PÅ FACEBOOK

#6 Bergsmo

Bergsmo

Newbie

• Members
  • Pip
  • 5 posts

Posted 16 mai 2014 - 02:57

Holder til i Nord-Trøndelag! :)
Hmm, tenkte kanskje mapsensoren også var orginal og at jeg kunne bestille en som var god for turbo, som evnt. tåler 2-3 bar trykk! Kanskje det kunne ha hjulpet!
Ecu som står i bilen er orginal så vidt jeg kan forstå, er usikker! Var oppe med den engang og fant ut at den ikke kunne programmers videre på grunnet årstallet. Den er for gammel! 
Derfor jeg har kjøpt en ny en, som jeg kan programmere på nytt! :)

#7 A.H

A.H

シビッククーペの

• Members
  • 5 079 posts

Posted 16 mai 2014 - 11:01

Om du ikke er flere hundre mil unna Trondheim foreslår jeg at du holder deg langt unna overtrykk og tar deg en tur til nærmeste person som kan å bedrive maping av original-hjerne, crxXx for eks. Han kan sakene sine.

Anders Haugen

'98 Honda Civic EJ6 - :wub:
'93 Saab 9000 2.3 - Solgt - :(

#8 Bergsmo

Bergsmo

Newbie

• Members
  • Pip
  • 5 posts

Posted 18 mai 2014 - 11:12

Bor 3 timer unna Trondheim bare! Og er som regelrett der støtt og stadig :)

#9 Trondelond

Trondelond

Mr. Poopypants

• Members
  • 4 657 posts

Posted 19 mai 2014 - 10:51

3 timer, hvor i nordtrøndelag blir det da?

Trondelond
'96 Civic VTi
'95 Del Sol ESi
'92 Nissan Sunny GTi-R
'92 Honda Civic VTi Sedan *solgt*
'85 Golf GTI *solgt*
'87 Toyota Starlet *vraket*

#10 crx_vtec

crx_vtec

Senior bruker

• Members
  • 1 177 posts

Posted 20 mai 2014 - 01:06

Hvis du kjører med orginal hjerne og turbo burde du ikke kjøre slik at du får overtrykk på motor før du får mappet den, eller målt air to fuel ratio/lambdaverdier med en bredbåndslambda i det minste. I tilegg må du få justert ned fortenningen. Det verste er egentlig at du sikkert kjører med veldig mye fortenning når du er på trykk, og sikkert veldig lite bensin på belastning. Ideelle forhold for tenningsbank.

I verste fall kan du ødelegge hele motoren på et gasspådrag. Blir litt gambling, men som sagt, hvis du kjører forsiktig og holder deg unna overtrykk, så går det nok bra..

Den orginal mapsensoren fungere opp til ca. 0,7 bar overtrykk.

Det finnes noen dataprogrammer som ligger åpent på nett som man kan bruke på 0BD-0 ledningsnettet. For VTEC fungerer BRE veldig bra. For D16 skal TurboEdit fungere bra. Dette krever at man må lodde inn en socket i ECU som man først omprogrammerer med et slags bufferminne mellom PC og ECU, for deretter å brenne en chip som innstalleres i ECU permanent.

Mvh
Remi N.H.

91- Honda CRX VTEC, B16a1 turbo, Celestian Blue

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users