Jump to content

Photo
- - - - -

Hjeelp! Honda Norge vil ikke godkjenne CRX´en med B16A2 motor

• Please log in to reply
5 replies to this topic

#1 LeifTBG

LeifTBG

Newbie

• Members
  • Pip
  • 4 posts

Posted 02 august 2017 - 04:17

Hei, folkens. God gammel Honda medlem tilbake her, jeg kjørte engang i tiden en 1997 Honda Civic 90hk. Etter den har det ikke blitt noen ny Honda, før nå. Jeg har gått til innkjøp av en 1995 CRX Del Sol, orginalt med 125hk, men har blitt bytta til en B16A2 motor. Jeg trodde at det skulle bli en relativt enkel sak å få godkjent motorbytte, men den gang ei.

Fikk tilbakemelding fra Honda Norge at det ikke var mulig. Men jeg kan vel ikke gi meg helt enda, det er vel et lass av Hondaer som har bytta motor uten problem. Det er vel kanskje noen nye regler som gjør det vanskelig. Eller er det Honda Norge som er vanskelige denne gangen? 

Edit : Jeg har søkt rundt endel på forumet om dette temaet, men jeg finner stort sett bare 10 år gamle poster.

Håper på noen tips! Takk for all hjelp! Leif 

#2 xadhoom

xadhoom

Inglourious Basterd

• Members
  • 5 052 posts

Posted 03 august 2017 - 12:07

Hva er det Honda Norge sier? Hvem har du vært i kontakt med der? Det har sjeldent vært noe problem å få godkjent den type motorbytte. Hans Grøstad har vært vår kontaktperson ifbm slike ting hos Honda Norge i mange år. 

Det er en stor fordel om du vet hvor motoren kommer fra. At dette er noe som kan dokumenteres. Og så er det de vanlige tingene. Man må ha informasjon om de tekniske tingene som skal være på plass og at dette er ordnet. 

Naturlig kul. ;)

#3 LeifTBG

LeifTBG

Newbie

• Members
  • Pip
  • 4 posts

Posted 13 august 2017 - 05:04

Akkurat hva han svarte kan jeg finne ut på jobben i morgen :)

Da prøver jeg å ringe Honda Norge i morgen å spørr etter Hans Grøstad :) 

Akkurat nå har jeg ikke papirer på hvor motoren kommer fra, men jeg skal prøve å få utskrift å tidligere eiere på BTS og prøve å få tak i han som gjorde motorbytte. Det er i hvert fall skrivebremser bak på bilen. 

#4 LeifTBG

LeifTBG

Newbie

• Members
  • Pip
  • 4 posts

Posted 14 august 2017 - 07:53

Jeg skrev først til han. så fikk jeg til svar : 

Hei og takk for henvendelsen

Dessverre men Honda Motor (fabrikken) tillater ikke denne type godkjenning, på grunn av sikkerhetsrelaterte punkter og ansvar.

Med vennlig hilsen/Best regards

Tor Arne Opsahl

Jeg svarer og får svar tilbake :

Hei

Beklager men dette er retningslinjer som gjelder for hele Europa.

Med vennlig hilsen/Best regards

#5 LeifTBG

LeifTBG

Newbie

• Members
  • Pip
  • 4 posts

Posted 14 august 2017 - 08:55

Hei

Hans Grøstad har sluttet hos oss, Honda har endret sin policy og vil ikke godkjenning dette lengre.

Med vennlig hilsen / Best regards

Per Smedberg
Ettermarkedssjef

#6 xadhoom

xadhoom

Inglourious Basterd

• Members
  • 5 052 posts

Posted 15 august 2017 - 09:27

Så han har slutta ja. Da blir det vanskelig å gå den veien. At Honda selv skal ha stoppet godkjenning av denne type ombygging kjøper jeg ikke sånn umiddelbart.

Men da er vel neste rute å gå via statens vegvesen siden det er de som godkjenner det til syvende og sist.  Sende en henvendelse dit og høre hva de trenger for å få godkjent swap når Honda Norge ikke lenger har noen som lager papirer på det. Selvfølgelig ikke nevne noe om at de sier at dette ikke godkjennes lenger.

Motor kan i en del tilfeller også søkes opp hos Honda. Sålenge den ikke er importert fra Japan osv da. De får man egentlig ikke godkjent uten videre uansett.

Jeg har godkjent en Civic med swap fra 1.4 til 1.6 uten å gå igjennom Honda Norge en gang for mange år siden. Men da hadde jeg litt bistand fra det lokale honda verkstedet.

Naturlig kul. ;)

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users