Resultat 1 til 25 av 128
Tråd: Godkjent bil med turbo.
Threaded View
-
08-06-2007, 17:51 #1
Godkjent bil med turbo.
Mange lurer på hvordan dem skal få godkjent bilen sin med turbo, Derfor tenkte jeg at jeg skulle skrive litt om det..
Holder selv på med et Turbo prosjekt jeg har tenkt ha godkjent.
Det første du burde gjøre er å ringe Biltilsynets tekniske avdeling, dem vi da sette deg over til det "kontoret" som har med ombygging av biler å gjøre..
Du forklarer så hva du har tenkt å gjøre. Dem sier da hva du må gjøre og hvordan, for at det skal være bra nok.
Deretter så sender du en skriflig søknad til samme "kontor". Du må skrive utfyllende hva dine planer er og da med modifiseringer som dere kom frem til under telefonsamtalen du hadde med dem.
Så er det bare å begynne og bygge.
Et par tips:
* Bruk Deler som er TüV godkjente.
* Ved kjøp av tubokit, undersøk om det har åpen Wastegate eller ikke (di fleste har åpen). Åpen Wastegate er ikke lovlig i norge. Mange gjør som jeg modifiserer Kitet slik at det er "lukket"
* såkalte Racing bremser som Willwood, Ap racing og K-sport er ikke TÜV godkjente så di kan ikke brukse under visning av bilen. DU må enten bruke original bremser fra din egen eller annen type bil.
Det er noe dokumentasjon du er nødt til å skaffe. Som papirer fra importør på hvor mye bremsene dine skal tåle.
Du må også ha alle TÜV papirene dine.
I tillegg så må du ha bremse papir på bilens effekt fra en fra NAF stasjon(Biltilsynet godtar kun NAF)
Det som er viktig her er at bilen er satt opp slik at du får bremset effekt under grensen for hva bremsene og bilen din tåler. ( hva effekten er etter visning på biltilsynet snakker vi ikke om)
Når du da også har fått svar på søknaden fra ombyggingskontoret og den er godkjent, Så tar du med deg bilen og alle papirerene dine til biltilsynet (huske og bestille time først).
Det fine da er at siden din søknad om ombygging er godkjent så ligger ikke ansvaret på den personene som kontrollerer bilen din og da er dem ikke så sære og siden dine papirer også er i orden så er bilen din så godt som Godkjent..
Lykke til alle sammen.. (ta forebehold i skrivefeil)Sist endret av Stream; 08-06-2007 kl 18:28.
Honda Civic EG4
Honda Crx Del sol 1,6 VTec (ESI) modified.
Prosjekt link
Arne Kristian i Hokksund
Nåverende Yrke: Ingeniør.
tidl. Yrke: Utvikling/produksjon/service-elektronikk. DEFA Security

Svar med sitat