Resultat 1 til 25 av 127

Threaded View

Default Info om oljeforbruk på Honda motorer.

Jeg har fått utrolig mange spørsmål om olje fobruk på Honda.

Fakta er at mange (men ikke alle) Honda motorer bruker "mye" olje. Og det viser seg også at det er helt uavhengi av kilometerstanden på motoren.

Min erfaring er at grunnen til forbruket er mye sot/oljeavleiringer/koks i sporene til stempel ringene. Det gjør at sylindertrykket ikke kommer til på baksiden av stempelringen for å presse den ut (noe som er en av de store fordelene til stempelmotoren kontra andre motorkonstruksjoner).

Men det er ikke noe farlig, motoren kommer ikke til å havarere, og den går heller ikke dårligere av den grunn. Det bare er litt irriterende å fylle på olje så ofte.

På min motor hjalp det vesentlig å kjøre motorrens på motoren. Da mener jeg den typen som man heller i motorolje før man gjør oljeskift. Dette skal nemmlig løse opp dritten/soten/koksen i motoren (f.eks rundt stempelringene). Min gikk fra å bruke ca 1 liter på 2-3000 km, til 1 liter på ca 6000km.

En annen ting mange jeg har snakket med har erfart er at motoren har brukt mye olje når de nettop har kjøpt motoren/bilen, men så har det blitt bedre ettervært. Det kan ha med at motoren har stått lenge, men det kan også ha med at de har byttet olje type.

Mange har også erfart at 10w olje er mye bedre enn 0w olje mtp på forbruk (det er også det som står i manualen at man skal bruke på sommertid. I kalde klima kan man bruke 5w på vinteren).

Jeg har funnet frem en del folk sine erfaring fra et britisk ITR forum som jeg klipper inn her. Da har jeg bare tatt frem de værste sakene så klart.

I've put in 4 litres in the last 5k miles. No smoke on full throttle or cold start though
    Yeah it is normal.It used oil like hell when I first bought it.Now I there is a longer time between top ups,probably because I'm using a thicker oil.
    My B16A2 Civic VTi used to use oil, there was nothing wrong with that and it is basically the same engine as the B18C6
    Mine uses no oil either, its the first b-series engine i've ever had that didnt, all the others (more than 10 at this stage) have used various amounts of oil between services.
    Mine drinks oil like a fish, no blue smoke so I am not worried. I do spend a lot of time high up the rev range though.
    Just changed oil after 3000 miles for Silkolene Pro S 5w 40, went through a litre in the first 600 miles! I was doing a lot of 120mph stints on the motorway on the continent though (derestricted and no traffic for miles, obviously).
    Average about a litre per 1000 miles normally
    My B16B also likes to drink the oil and it's also 5w40 Silkolene Pro. Will be trying Castrol Edge 10w30 next so will be able to compare consumption.
    I changed the oil about 500 miles ago and since then ive almost used up what was left out of the 5 litre bottle from the oil change
    If it's using a litre per thousand it's within Honda tolerance
    This is why i dont have an integra anymore, car was ok, but forever topping up the oil, every week, it only had 60k on it too.
    Driving style was normal, im 32 and dont abuse my cars, was topping up 1 liter a week or so
    have been driving 15 years and had loads of cars but none of them use oil like the vtec's , in the month that i had it i used about 4 liters of oil just in topups.
    1 litre of oil per 1000 miles is acceptable consumption from the Honda dealers point of view.
    You also have to remember that Honda engines, in particular the B16A2 and B18C(6/4) etc are high revving engines and it's these amount of revs that uses the oil IMHO. You always have to keep them on the boil to get them moving anywhere quick.

They won't go bang unless you don't keep an eye on the oil.
    Unfortunately oil control rings on B series motors do wear. Even if they're worn, they wont go bang, they just use a bit more oil than the average engine. It's the B series weak point IMO.
    Sams UKDM 92k on the clock, uses zero oil between oil changes, regardless of driving.

Mine uses upto half a litre per 1000 IIRC. Quite normal..
    First DC2 I had (72k) drank oil for fun...
    Second DC2 (118k) hasnt used a drop in 2 months...
    Merk at 1000 miles er 1600km.

Dette er altså bare fra en tråd på ett forum. Om man søker litt både her inne og på andre forum vill mann oppdage at dette er ett veldig utbredt "problem" på Honda generelt. Selv om mange også har motorer som nesten ikke bruker noe olje.
    Sist endret av crxXx; 24-03-2009 kl 10:23.
    ..::.. TAFKAN ..::.. LOL ..::..Karl-Kristian Moeng ..::.. Nyborg Garage ..::.. Trondheim ..::..
    ..::.. www.nyborg-garage.no <- ta en titt!!
    ..::.. karl-kristian@nyborg-garage.no
    ..::.. 91108855
    ..::..KLIKK HER FOR Å KOMME TIL NYBORG GARAGE PÅ FACEBOOK