Resultat 1 til 9 av 9
Threaded View
-
09-11-2010, 21:18 #1
Enkel forklaring på motorens komponenter.
Hei, i forbindelse med en skoleoppgave jeg har gitt til VK1 kjøretøyklassen jeg var vikar for, for noen år siden legger jeg også ut den enkle forklaringen på motorens konstruksjon og dets komponenter.
Den er veldig enkelt forklart da dette er en del av Vk1 pensum og ikke en fullstendig detaljert forklaring med veivakselgrader og kompliserte funksjoner, på en annen side veldig fin skrivning for den som ikke har så mye erfaring med hvordan en motor fungerer og alle dets hovedkomponenter
Håper noen setter pris på dette:

Hovedfunksjoner:
Bunnpanne – fungerer også som olje reservoar der oljepumpen henter olje til bevegelige komponenter via en oppsugningsil.
Veivakselen – Overfører kraft fra stemplene via rådene til girkassen. Bygger og fører oljetrykk mellom lagerflater.
Motorblokk – holde veiv, råder, stempler og topp sammen. Sørge for føring av olje og kjølevæske. Smøre og kjøle ulike komponenter i motoren.
Råde – Forbinder stempel med veivakselen.
Stempel – overfører kraft sammen med stempel ringer via råden.
Stempel ringer – (kompressjonsring-er) tetter mellom stempel og sylindervegg ved kompressjons og forbrennings takten.(takt nr 2 og 3) nedre skrape ringer sørger for å skrape vekk overflødig olje på sylinderveggene.
Stempelbolt – Mellom ledd mellom (feste) stempel og stempelstang (råde).
Sylinder – en føring for stempelets opp og ned gående bevegelse.
Topplokk – motorens kanaler, sørge for at motoren får tilstrekkelig med luft, ved innsugningstakten, holde tett ved kompressjonstakten, skape en forbrenning ved forbrenningstakten (merk tennplugg i topp) samt få avgassene ut ved utblåsningstakten.
Oljepumpe – sørger for å føre oljen gjennom alle trange oljekanaler til veiva og opp i toppen for å smøre bevegelige komponenter. Drives av veivakselen.
Kamakselen – åpne og lukke ventilene til angitte tider for en fullstendig fylling og tømming av sylinder.
Vippearmer – åpne og lukke ventilene etter kamakslenes geometri. Kan beveges via støtstenger eller direkte fra kamakselen ved overliggende kam.
Ventiler – åpne og lukke topplokket i en synkronisert rekkefølge for å fullføre de fire taktene, innsugning, kompresjon, forbrenning og utblåsning.
Ventil Fjærer – returnere ventilbevegelsen etter kamakselens løft for å lukke ventilen.
Ventilfjærlåser – forbinder ventilene og fjæren sammen.
Registerreim - er en tannet reim som forbinder veivakselen i en firetaktsmotor med kamakselen. Reimas oppgave er å få kamakselen som igjen åpner og lukker ventilene til å rotere. Veivakselen skal rotere to ganger kamakselen i et rotasjonforhold 1:2, og reimhjulene er tilpasset dette. Registerreima kan også drive f.eks vannpumpe, oljepumpe og/eller eventuelt fordeleren.

Sist endret av Atec; 09-11-2010 kl 21:30.
Avslutter forholdet med In-tec motorsport ifb Mapping/tuning og motorbygging/ rådføring, for de som ønsker videre ekspertise kan du sende mail på v_teclovaz@hotmail.com, eller telefon 92488546. legg gjerne igjen en sms ved tapt anrop slik at du er registrert og jeg kan få ringt tilbake ved anledning.
Facebook sidene (in-tec motorsport) er fortsatt åpne med alle motorbyggene/bilene jeg har utført og jobbet på, dette tar jeg med meg videre til nytt verksted åpnes. In-tec bruker og profil må ikke forveksles med in-tec motorsport A/S da alle rekorder/bygg/mappinger som er gjort tidligere ikke kan krediteres til den videre driften der og personene som driver ITM A/S pr dags dato.
Ps. kan fortsatt utføre motorbygg, intill ny bremsebenk er i havn, søk gjerne opp brukernavnet for å finne postene til prosjektene mine da jeg er sikker på at du finner kompetansen tilfredstillende.
Det er fortsatt mulig å kontakte meg via denne brukeren.
Mvh
Andreas.

Svar med sitat